Forschungsin­teressen

  • Denk- und Lernwegen von jungen Kindern im Bereich Mathematik

  • Gegenstandsbezogener Professionalisierung von Fach- und Lehrkräften
  • Mathematikbezogene Kompetenzen von frühpädagogischen Fachpersonen und Lehrkräften

Ak­tuelle Forschung­s­pro­jekte

From knowledge to action: The role of situation-specific skills in the math-related competence structure of early childhood teachers (MasiK)

The math-related competence of early childhood teachers is considered to play a decisive role in the mathematical development of children. Theoretically based competence models assume three facets of the math-related competence of early childhood teachers: math-related knowledge, the ability of situational observation and perception and the ability ...

Duration: 04/2024 - 03/2027

Funded by: DFG

QuaMath: Modules ‘Numbers and Operations 1’ and ‘Early Mathematical Education at Vocational Schools’

QuaMath is a program of the German Centre for Mathematics Teacher Education (DZLM) and is funded by the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the Länder in the Federal Republic of Germany (KMK). Aim of the project is to strengthen teacher professional development in mathematics.The QuaMath program is designed to ...

Duration: 01/2024 - 06/2028

Funded by: IPN, KMK

Developing quality of teaching and professional development in mathematics education

QuaMath is a program of the German Centre for Mathematics Teacher Education (DZLM) and is funded by the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the Länder in the Federal Republic of Germany (KMK). QuaMath aims to help strengthen mathematics education in Germany by supporting 10,000 schools and their teachers in the ...

Duration: 01/2024 - 12/2027

Funded by: KMK

Wirksamkeit von scaling up Maßnahmen der personalen und materialen Strategie

Duration: 07/2021 - 10/2024

Funded by: IPN

Looking at Patterns - Exploring pattern-recognition of primary school children with eye tracking

This project examines the potential of using eye tracking to investigate pattern-recognition processes of children with mathematical talents and children with difficulties in learning mathematics at the end of primary school. The initial focus is on the question how processes of pattern-recognition processes can be reconstructed from eye tracking ...

Duration: 06/2019 - 12/2024

Abgeschlosssene Forschung­s­pro­jekte

  • BegriV: Entwicklung des Begriffsverständnisses vom Viereck in der Grundschule  
    (01/2017 – 09/2020, in Kooperation mit Prof. Dr. H. Gasteiger und Dr. E. Unterhauser, Universität Osnabrück)
  • MaCo - Mathe aufholen nach Corona
    (10/2021 – 06/2023, gefördert durch die Senatsverwaltung Berlin und das Ministerium für Bildung Sachsen-Anhalt)
  • Qualifizierung von Fachschullehrkräften zur frühen mathematischen Bildung (EmMaM – Fachschule) 
    (06/2019 – 12/2020, gefördert durch das Ministerium für Schule und Bildung Nordrhein-Westfalen)
  • EmMaM: Qualifizierung von Multiplikator*innen und Multiplikatoren zur frühen mathematischen Bildung 
    (05/2017 – 07/2020, gefördert durch die Deutsche Telekom Stiftung) 
  • EmMa – Erzieherinnen und Erzieher machen Mathematik 
    (06/2013 – 07/2016, gefördert durch die Deutsche Telekom Stiftung)
  • Mathematikbezogene Kompetenzen von frühpädagogischen Fachpersonen und Lehrkräften

  • Adaptive Förderung in der elementarpädagogischen Praxis – Eine empirische Studie zum didaktischen Handeln von Erzieherinnen und Erziehern im Bereich Mathematik 
    (Dissertation, 10/2011 – 03/2014) 
  • Qualifizierung von Sportlehrkräften für einen inklusiven Sportunterricht (QiS) 
    (02/2018-07/2021, Projektleitung: Prof. Dr. J. Erhorn, Universität Osnabrück)
  • Familiales und professionelles Feedback im Zusammenhang mit mathematischer Entwicklung bei 4-6-jährigen Kindern aus unterschiedlichen Sozialmilieus (01/2019-12/2023, gefördert durch das Niedersächsische Ministerium für Wissenschaft und Kultur, Projektleitung: Prof. Dr. D. Krinninger, Prof. Dr. R. Puca, Prof. Dr. H. Gasteiger, Universität Osnabrück)