Pub­lika­tion­en

 Podworny, S. (2019). Synthesis of elements for conducting a randomization test. In J. M. Contreras, M. Gea, M. M. López-Martin & E. Molina-Portillo (Eds.), Actas des Tercer Congreso International Virtual de Educación.

Frischemeier, D. (2019). Primary school students´ reasoning when comparing groups using modal clumps, medians and hatplots. Mathematics Education Research Journal. doi.org/10.1007/s13394-019-00261-6

Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2018). Elementary preservice teachers’ reasoning about modeling in a civic statistics context. ZDM Mathematics Education 50(7), 1237-1251. DOI 10.1007/s11858-018-1001-x

Frischemeier, D. (2018). Statistisches Denken im Mathematikunterricht der Primarstufe mit digitalen Werkzeugen entwickeln: Über Lebendige Statistik und Datenkarten zur Software TinkerPlots. In: B. Brandt & H. Dausend (Hrgs.), Digitales Lernen in der Grundschule – Fachliche Lernprozess anregen (pp. 73-102). Münster: Waxmann.

Frischemeier, D. (2018). Design, implementation, and evaluation of an instructional sequence to lead primary school students to comparing groups in statistical projects. In: A. Leavy, M. Meletiou-Mavrotheris & E. Paparistodemou (Eds.), Statistics in Early Childhood and Primary Education: Supporting Early Statistical and Probabilistic Thinking (pp. 217-238). Singapore: Springer.

Frischemeier, D. (2018). Kompetenzen von Lehramtsstudierenden beim Vergleich von Verteilungen unter Nutzung der Software TinkerPlots. mathematica didactica, 41(2), 107-125.

Frischemeier, D. & Biehler, R. (2018). Preservice teachers´ comparing groups with TinkerPlots - An exploratory video study. Statistics Education Research Journal, 17(1), 35-60.

Podworny, S. (2018). Simulationen und Randomisierungstests mit der Software TinkerPlots. Theoretische Werkzeuganalyse zur stochastischen Simulation und explorative Fallstudie zum statistischen Schließen mit Randomisierungstests. Paderborn: Universität Paderborn.

Podworny, S. (2018). Students' Refelctions About a Course for Learning Inferential Reasoning Via Simulations. In: C. Batanero & E. J. Chernoff (Eds.), Teaching and Learning Stochastics: ICME-13 Monographs (pp. 333-349), Springer International Publishing AG.

Frischemeier, D. (2017). Statistisch denken und forschen lernen mit der Software TinkerPlots. Wiesbaden: Springer Spektrum.

Biehler, Rolf; Frischemeier, Daniel & Podworny, Susanne (2016). Stochastische Simulationen mit TinkerPlots - Von einfachen Zufallsexperimenten zum informellen Hypothesentesten. In: Stochastik in der Schule, 36(1), 22-27.

Frischemeier, Daniel & Biehler, Rolf (2016). Preservice teachers´ statistical reasoning when comparing groups facilitated by software. In: K. Krainer & N. Vondrova (Eds.). Proceedings of the 9th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 643-650). Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME.

Biehler, Rolf; Frischemeier, Daniel & Podworny, Susanne (2015). Informelles Hypothesentesten mit Simulationsunterstützung in der Sekundarstufe I. Praxis der Mathematik, 66(6), 21-25.

Biehler, Rolf; Frischemeier, Daniel & Podworny, Susanne (2015). Preservice Teachers´ Reasoning about Uncertainty in the Context of Randomization Tests. In A. Zieffler & E. Fry (Eds.): Reasoning about Uncertainty: Learning and Teaching Informal Inferential Reasoning (pp. 129-162). Catalyst Press.

Biehler, Rolf & Frischemeier, Daniel (2015). Förderung von Datenkompetenz in der Primarstufe. Lernen und Lernstörungen, 4(2), 131-137.

Biehler, Rolf & Frischemeier, Daniel (2015). "Verdienen Männer mehr als Frauen?" - Reale Daten im Stochastikunterricht mit der Software TinkerPlots erforschen. In: Stochastik in der Schule, 35(1), 7-18.

Podworny, Susanne & Biehler, Rolf (2014). A learning trajectory on hypothesis testing with TinkerPlots - design and exploratory evaluation. In K. Makar; B. de Sousa; R. Gould (Hrsg.): Sustainability in statistics education. Proceedings of the Ninth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS9, July, 2014), Flagstaff, Arizona, USA.ISA: Voorburg, The Netherlands.

Frischemeier, Daniel (2014). Comparing groups by using TinkerPlots as part of a data analysis task - Tertiary students’ strategies and difficulties. In: K. Makar, B. de Sousa & R. Gould (Eds.), Sustainability in statistics education. Proceedings of the Ninth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS9, July, 2014), Flagstaff, Arizona, USA. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute.

Frischemeier, Daniel & Biehler, Rolf (2014). Design and exploratory evaluation of a learning trajectory leading to do randomization tests facilitated by TinkerPlots. In: Behiye Ubuz, Cigdem Haser & Maria Alessandra Mariotti (eds.). Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. 799-809.

Frischemeier, Daniel & Podworny, Susanne (2014). Explorative Datenanalyse und stochastische Simulationen mit TinkerPlots - erste Einsätze in Kassel & Paderborn. In: Wassong, Thomas; Frischemeier, Daniel; Fischer, Pascal R.; Hochmuth, Reinhard; Bender, Peter (Hrsg.) (2014): Mit Werkzeugen Mathematik und Stochastik lernen - Using Tools for Learning Mathematics and Statistics. Wiesbaden: Springer Spektrum, 337-348.

Biehler, Rolf & Frischemeier, Daniel (2013). Spielerisches Erlernen von Datenanalyse – Von Datenkarten und lebendiger Statistik zur Software TinkerPlots.- Ein Workshop im Rahmen einer Lehrerfortbildung für die Primarstufe. Stochastik in der Schule, Heft 3 (2013), 2-9.

Biehler, Rolf; Frischemeier, Daniel & Podworny, Susanne (2013). TinkerPlots 2.0 - von realen Handlungen über Computersimulationen zum stochastischen Denken. In G. Greefrath, F. Käpnick, & M. Stein: Beiträge zum Mathematikunterricht 2013, WTM Verlag, Münster. 144-147.

Podworny, Susanne (2013). Mit TinkerPlots vom einfachen Simulieren zum informellen Hypothesentesten. Beiträge zum Mathematikunterricht 2013. Münster: WTM-Verlag. 324-327.

Frischemeier, Daniel (2013). Verteilungen vergleichen mit TinkerPlots - und darüber hinaus weitere Schlussfolgerungen aus Daten generieren. In G. Greefrath, F. Käpnick, & M. Stein: Beiträge zum Mathematikunterricht 2013, WTM Verlag, Münster. 324-327.

Frischemeier, Daniel & Biehler, Rolf (2013). Design and exploratory evaluation of a learning trajectory leading to do randomization tests facilitated by TinkerPlots. In: Behiye Ubuz, Cigdem Haser & Maria Alessandra Mariotti (eds.). Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. 799-809.

Frischemeier, Daniel & Biehler, Rolf (2012). "Statistisch denken und forschen lernen" mit der Software TinkerPlots. In: M. Ludwig & M. Kleine (Hrsg.): Beiträge zum Mathematikunterricht 2012. WTM Verlag, Münster. 257-260.

Frischemeier, Daniel & Biehler, Rolf (2011). Spielerisches Erlernen von Datenanalyse mit der Software TinkerPlots - Ergebnisse einer Pilotstudie. In: R. Haug & L. Holzäpfel (Hrsg.): Beiträge zum Mathematikunterricht 2011, WTM: Münster, S. 275 - 278.

Biehler, Rolf (2007). TINKERPLOTS: Eine Software zur Förderung der Datenkompetenz in Primar- und früher Sekundarstufe. Stochastik in der Schule, 27 (3), 34-42.

Biehler, Rolf (2007). Arbeitsumgebungen zur Entwicklung von Datenkompetenz ab Klasse 1 - Das Potential der Software TinkerPlots. Beiträge zum Mathematikunterricht 2007. Hildesheim: Franz Becker.